En dörr har öppnats

img_1035

Jag är ytterst tacksam för att jag fick komma in i Sverige, och för att jag får stanna.

Här har jag hittat människor med värderingar som jag delar. Här finns en lågmäld kultur, en plats med mindre brus, där tankarna får komma till ro.

Här har jag hittat människor som är trygga i sin egen historia och öppna för framtiden, som är trygga i sin egen identitet och öppna för främlingen.

Här finns en aktning av det individuella och det allmänna. En gemensam förståelse av statens och medborgarnas roller och förväntningar.

Här odlas en kultur som erkänner arbetets värde och arbetets gränser. En politisk vilja att göra bildning och kultur tillgängliga för alla. En offentlig satsning på barnfamiljer.

En plats där människans värde prioriteras.

Visserligen har allt inte blivit som jag hade tänkt mig. ‘Jag har inte flyttat till Sverige för att prata engelska’ brukar jag säga, men nu talas engelska på jobbet och i familjen där jag bor. Men för dig som kan svenska, så är det det som gäller, förstås. Ja, och en liten påminnelse att Martin uttalas på ett svenskt sätt, à la suédoise.

Idag är en milstolpe på vandringen genom livet. Jag är tacksam för många möten, för många trevliga människor, för många nya vänner.

Jag stiger in genom den öppna dörren och fortsätter vandringen. I Sverige, såsom i hela världen, står vi inför stora framtidsutmaningar. Jag hoppas kunna bidra på den platsen där jag nu är.

Leave a Reply

